Medlemskap i BPHR markerar leverantörens...
kunskap om nu gällande och kommande lagstadgade krav,
engagemang och vilja att ta ansvar i miljö-, hälso- och hygienfrågor av betydelse för branschen,
höga ambitioner att följa gemensamt utarbetade policies och branschrekommendationer.
Samverkan och informationsutbyte inom BPHR - där stora och små medlemsföretag tillsammans står för ca 80 % av marknaden - syftar till att skapa trygghet för kunder och användare.
Krav för medlemskap
Till ordinarie medlem må styrelsen anta företag som bedriver försäljning av produkter inom området professionell hygien och rengöring. Företag vars rörelse endast delvis faller inom denna bransch kan erhålla medlemskap för denna del.
Till associerad medlem kan styrelsen anta företag som levererar råvaror eller service till ovan angivna bransch, eller företag som på annat sätt har väsentlig anknytning till branschen.
Som medlem i BPHR förbinder sig företaget att följa svensk lagstiftning på de områden som berör företagets verksamhet och produkter. Företaget åtar sig också att arbeta efter de branschrekommendationer som utarbetats inom branschföreningen. Självklart gäller också branschföreningens stadgar.
För att ytterligare stärka seriositeten i branschen har BPHR utarbetat etiska regler samt en uppförandekod för maskinleverantörer.